Huskunstner 4.klasse

Kunst i matematik og matematik i kunst 


Huskunster Tina & Astrid

Oplev en fusion af matematik og billedkunst gennem vores Huskunstner Workshop, hvor kunstnerne Astrid Randrup og Tina Scherzberg guider eleverne i en udforskning af både sanselige og konceptuelle metoder. Vores workshop kombinerer kreative processer med matematiske principper for at give eleverne en dybere forståelse af begge fagområder.

I løbet af tre dage vil eleverne:


Undersøge Kroppen – Gennem kropslige bevægelser og eksperimentelle tegneøvelser udforsker eleverne former og størrelsesforhold ved hjælp af utraditionelle tegneredskaber.


Eksperimentere med A4 Papir– Inspireret af Richard Serras arbejde vil eleverne eksperimentere med papirets muligheder, undersøge geometriske og organiske former, og reflektere over begreber som forlængelse og forkortelse.


Analyserer og Skab– Eleverne afslutter forløbet med en refleksion over, hvordan sanselige og fysiske metoder har påvirket deres forståelse af matematik, og de skaber en fælles udstilling baseret på deres eksperimenter.


Workshoppen er målrettet elever i 4.-6. klasse og er et huskunstner forløb hvor vi er to billedkunstnere som varetager en 3 dages projekt undervisning. læs mere på Statens kunstfonds hjemmeside om Huskunstner.  For mere information og booking, kontakt os venligst.

Praktisk information

Workshop målrettet

4-6 klasse

Projektundervisning

tre dage af to billedkunstnere

Huskunsnter

På Statens kunstfonds hjemmeside om Huskunstner. 

læs mere


Kontakt

Mail: workshop@astridrandrup.dk


Huskunstner forløb på Sortedamsskolen

Papirets muligheder: 

Vi eksperimenterede med Richard Serra metoder

Papir er mere end blot et medium – det er en verden af muligheder for eksperimenter og kreativ skabelse. Med udgangspunkt i Serres metode udforsker vi, hvordan forskellige manipulationer af papir kan føre til unikke former og figurer.

I workshoppen arbejder vi med



  • Figurer og geometri: Eleverne ser, hvordan forskellige manipulationer skaber flader og figurer, der kan analyseres matematisk. Vi beregner arealer og ser på, hvordan geometriske former kan bruges til at skabe større kompositioner.
  • Praktiske øvelser: Eleverne får papir i hænderne og undersøger dets muligheder gennem at rive, folde, klippe, skære og krølle. Hver metode afslører en ny æstetik og struktur, som eleverne kan arbejde videre med.
  • Sanser og taktile oplevelser: Ved at arbejde med papir lærer eleverne også, hvordan forskellige materialer føles og reagerer, og hvordan dette kan påvirke deres kreative proces.
  • Fra mikro til makro: De små figurer bliver inspiration til større projekter. Eleverne lærer at skalere op, så deres papirskabelser bliver til større kunstværker – alt sammen med udgangspunkt i matematiske principper.

Spejlinger og symmetri: 

Matematik som æstetisk værktøj

Spejlinger er ikke kun et matematisk begreb – det er også en essentiel del af kunst og design. I denne workshop lærer eleverne, hvordan spejlinger og symmetri kan skabe balance og harmoni i et kunstværk.


I workshoppen arbejder vi med



  • Spejlinger i forskellige formater: Eleverne eksperimenterer med store og små formater, hvor de skaber spejlbilleder af hinanden i realtime. Denne øvelse styrker deres forståelse for, hvordan bevægelse og spejling kan skabe dynamiske mønstre og figurer.
  • Symmetri som skabende princip: Eleverne undersøger, hvornår en spejling resulterer i symmetri, og hvornår det skaber en ny komposition. Vi ser på eksempler fra kunsthistorien og naturen, hvor symmetri spiller en afgørende rolle.
  • Matematikken bag: Vi knytter spejlinger og symmetri til grundlæggende matematiske begreber som akser, vinkler og proportioner, der hjælper eleverne med at forstå, hvordan matematik bruges som en kreativ ressource.