bag om SANS og Læring

Bag om

SANS og LÆRING


Billedkunstner og underviser

Astrid Randrup

Børn,

Unge 

Kunst

IMG_0664
IMG_0660
IMG_9955
IMG_9977
IMG_0085
IMG_5227
IMG_0020
IMG_4800
IMG_4786
IMG_0071
IMG_5170
IMG_20170911_104952
IMG_1205
tempImagek1Ydq1
IMG_1708
IMG_7099
IMG_5445
IMG_7031
IMG_5579
UNADJUSTEDNONRAW_mini_6160
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6b58
IMG_3728
IMG_5883
IMG_5324
IMG_6922
UNADJUSTEDNONRAW_mini_6533

Som billedkunstner og underviser skaber jeg læringsforløb, hvor kreativitet, sanselighed og faglig viden smelter sammen i en eksperimenterende og refleksiv praksis.


Kunstnerisk udfoldelse ikke kun er en måde at udtrykke sig på, men også en kraftfuld metode til at forstå og reflektere over verden omkring os. Gennem sanselige oplevelser og åbne dialoger skaber jeg rum, hvor eleverne både kan udforske deres egne indre universer og udvikle relationer, der fremmer forståelsen for hinanden og vores forskelligheder.


Jeg arbejder ud fra ideen om, at læring ikke blot skal være kognitiv, men også følelsesmæssig og social. Ved at integrere teorier som John Deweys erfaringspædagogik, David Kolbs læringscirkel og Knud Illeris' læringens dimensioner skaber jeg undervisningsforløb, der engagerer eleverne på flere niveauer. Dette er i tråd med forskning, der viser, at kreativitet og refleksion styrker både nysgerrighed og kritisk tænkning.


I forbindelse med Kumult, Danmarks største kunst og kultur indsats i folkeskolen, har jeg gennem 7 år arbejdet med at skabe kreative og kunstneriske projekter til børn i 2. klasse, du finder flere projekter her


Det seneste projekt har jeg i samarbejde med Ørestad skole skabt et fælles kunstværk i det offentlige rum. Eleverne har været med i en proces hvor de selv har kunne finde detaljer i naturen, fået indsigt i naturens materialer i forbindelse med pigmenter og binder, og været med ude og male deres detaljer på skolens søjlerum. se flere billeder her

.

Metoder og teorier, koblet på sanselighed og kreativitet i anerkendt forskning uden for kunstverdenen.


Disse principper sikrer, at kunst bliver en bro mellem sanselighed, faglighed og personlig udvikling.

Jeg skaber læringsrum, der styrker elevernes nysgerrighed, refleksion og sociale færdigheder – og her trækker jeg på:


Erfaringspædagogik (John Dewey): Læring opstår, når erfaring, handling og refleksion mødes. Mine forløb bruger sanselige og subjektive oplevelser til at skabe dyb forståelse og mening.


Erfaringsbaseret læring (David Kolb): Gennem konkrete aktiviteter, refleksion og eksperimentering hjælper jeg eleverne til at forbinde kunstnerisk praksis med ny indsigt og læring.


Læringens dimensioner (Knud Illeris): Kunst og dialog adresserer både det kognitive, sociale og emotionelle – og skaber helhedsorienterede læringsoplevelser.


Nysgerrighedens rolle (Katarina Begus): Ved at aktivere elevernes nysgerrighed skaber jeg et fundament for læring, hvor kreativitet åbner deres blik for verden.

Jeg skaber  læringsrum, der forener sanselighed, kreativitet og faglig fordybelse med forskningsbaserede principper fra pædagogik og didaktik.


Min tilgang bygger på  eksperimenterende metoder, hvor eleverne får mulighed for at udtrykke sig subjektivt, reflektere over deres oplevelser og udvikle sociale relationer gennem kunst. Dette understøtter deres nysgerrighed og evne til at forstå verden.


Min tilgang bygger på  eksperimenterende metoder, hvor eleverne får mulighed for at udtrykke sig subjektivt, reflektere over deres oplevelser og udvikle sociale relationer gennem kunst. Dette understøtter deres nysgerrighed og evne til at forstå verden.

Jeg kobler blandt andet mit arbejde til sommerfuglemodellen, som illustrerer, hvordan læring opstår, når kreative og praktiske erfaringer forbindes med refleksion og faglighed:

  • De kreative vinger repræsenterer elevernes eksperimenter med materialer og teknikker, der giver dem mulighed for at udtrykke sig og åbne for sanselige og subjektive oplevelser.
  • Den faglige krop binder oplevelserne sammen med refleksion og faglig viden, hvilket styrker deres forståelse og kritiske tænkning.

Udvalgt projekter

Samskabt kunstværker med børn