Som billedkunstner og underviser skaber jeg læringsforløb, hvor kreativitet, sanselighed og faglig viden smelter sammen i en eksperimenterende og refleksiv praksis.
Kunstnerisk udfoldelse ikke kun er en måde at udtrykke sig på, men også en kraftfuld metode til at forstå og reflektere over verden omkring os. Gennem sanselige oplevelser og åbne dialoger skaber jeg rum, hvor eleverne både kan udforske deres egne indre universer og udvikle relationer, der fremmer forståelsen for hinanden og vores forskelligheder.
Jeg arbejder ud fra ideen om, at læring ikke blot skal være kognitiv, men også følelsesmæssig og social. Ved at integrere teorier som John Deweys erfaringspædagogik, David Kolbs læringscirkel og Knud Illeris' læringens dimensioner skaber jeg undervisningsforløb, der engagerer eleverne på flere niveauer. Dette er i tråd med forskning, der viser, at kreativitet og refleksion styrker både nysgerrighed og kritisk tænkning.
I forbindelse med Kumult, Danmarks største kunst og kultur indsats i folkeskolen, har jeg gennem 7 år arbejdet med at skabe kreative og kunstneriske projekter til børn i 2. klasse, du finder flere projekter her
Det seneste projekt har jeg i samarbejde med Ørestad skole skabt et fælles kunstværk i det offentlige rum. Eleverne har været med i en proces hvor de selv har kunne finde detaljer i naturen, fået indsigt i naturens materialer i forbindelse med pigmenter og binder, og været med ude og male deres detaljer på skolens søjlerum. se flere billeder her
.
Disse principper sikrer, at kunst bliver en bro mellem sanselighed, faglighed og personlig udvikling.
Jeg skaber læringsrum, der styrker elevernes nysgerrighed, refleksion og sociale færdigheder – og her trækker jeg på:
Erfaringspædagogik (John Dewey): Læring opstår, når erfaring, handling og refleksion mødes. Mine forløb bruger sanselige og subjektive oplevelser til at skabe dyb forståelse og mening.
Erfaringsbaseret læring (David Kolb): Gennem konkrete aktiviteter, refleksion og eksperimentering hjælper jeg eleverne til at forbinde kunstnerisk praksis med ny indsigt og læring.
Læringens dimensioner (Knud Illeris): Kunst og dialog adresserer både det kognitive, sociale og emotionelle – og skaber helhedsorienterede læringsoplevelser.
Nysgerrighedens rolle (Katarina Begus): Ved at aktivere elevernes nysgerrighed skaber jeg et fundament for læring, hvor kreativitet åbner deres blik for verden.
Jeg skaber læringsrum, der forener sanselighed, kreativitet og faglig fordybelse med forskningsbaserede principper fra pædagogik og didaktik.
Min tilgang bygger på eksperimenterende metoder, hvor eleverne får mulighed for at udtrykke sig subjektivt, reflektere over deres oplevelser og udvikle sociale relationer gennem kunst. Dette understøtter deres nysgerrighed og evne til at forstå verden.
Min tilgang bygger på eksperimenterende metoder, hvor eleverne får mulighed for at udtrykke sig subjektivt, reflektere over deres oplevelser og udvikle sociale relationer gennem kunst. Dette understøtter deres nysgerrighed og evne til at forstå verden.
Jeg kobler blandt andet mit arbejde til sommerfuglemodellen, som illustrerer, hvordan læring opstår, når kreative og praktiske erfaringer forbindes med refleksion og faglighed:
Copyright © Alle rettigheder forbeholdes